Η εργοθεραπεία μπορεί να οριστεί ως η θεραπεία ατόμων με σωματικά, συναισθηματικά καθώς και κοινωνικά προβλήματα, μέσα από δραστηριότητες που βοηθάνε το άτομο να ξεπεράσει ή και να αντιμετωπίσει αυτές τις δυσκολίες. Χρησιμοποιούνται δημιουργικές ή παραγωγικές δραστηριότητες ώστε να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες – διαταραχές.
Πρόκειται για θεραπεία η οποία βασίζεται σε δραστηριότητες της καθημερινότητας προκειμένου να ενθαρρύνει τη συμμετοχή σε αυτές παρά τις όποιες βλάβες ή περιορισμούς των σωματικών ή ψυχικών λειτουργιών. Είναι σκόπιμο να αναφερθεί πως γίνεται θεραπευτική χρήση δραστηριοτήτων αυτοφροντίδας, παραγωγικότητας και ψυχαγωγίας με αποτέλεσμα την αύξηση της λειτουργικότητας, την προαγωγή της ανάπτυξης και την πρόληψη της αναπηρίας.
ΠΟΤΕ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ;
Σύμφωνα με τον Αμερικάνικο Σύλλογο Εργοθεραπείας,εάν το παιδί εμφανίζει συστηματικά τρεις ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες, καλό θα ήταν να μεταβείτε για μια εργοθεραπευτική αξιολόγηση.
• Δυσκολεύεται να κάνει φίλους της ίδιας ηλικίας.
• Δυσκολεύεται να κατανοήσει τη δομή καθώς και το νόημα ενός παιχνιδιού.
• Επικρατεί μια αδεξιότητα όσον αφορά δραστηριότητες αδρής κινητικότητας. Πιο συγκεκριμένα, σκοντάφτει σε εμπόδια, δεν έχει καλή ισορροπία, πέφτει συχνά.
• Ο μυϊκός του τόνος είναι ελαττωμένος και φαίνεται να είναι αδύναμος, εμφανίζει μικρή αντοχή και χάνεται εύκολα σε χώρους.
• Δυσκολεύεται στο να υπολογίσει τη στάση του σώματός του μέσα στο χώρο, δηλαδή χτυπάει εύκολα.
• Δεν του αρέσει να χοροπηδά, να κάνει κούνια ή να παίζει σε κάποια παιδική χαρά.
• Επικρατεί φτωχός έλεγχος στις λεπτές κινήσεις, δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να κάνει ένα παζλ ή να κόψει με ψαλίδι.
• Δυσκολεύεται να ντυθεί μόνο του, να φάει μόνο του, να δέσει α κορδόνια του.
• Επικρατεί μια υπερκινητικότητα με αποτέλεσμα να μη μπορεί να ησυχάσει εύκολα ή το αντίθετο να είναι παθητικό, αποτραβηγμένο.
• Αποφεύγει δραστηριότητες καθημερινής χρήσης όπως είναι το μπάνιο.
• Δείχνει να έχει μια υπερευαισθησία σε οσμές, γεύσεις, θορύβους, άγγιγμα.
• Δυσκολεύεται στον ύπνο και στο φαγητό, λερώνεται υπερβολικά ή τρώει μόνο συγκεκριμένες τροφές.
• Διασπάται πολύ εύκολα η προσοχή του ή το αντίθετο συγκεντρώνεται υπερβολικά σε μια δραστηριότητα.
• Δυσκολεύεται να πιάσει σωστά το μολύβι.
• Γράφει με υπερβολική πίεση στο χαρτί ή πολύ απαλά και ο γραφικός του χαρακτήρας είναι πολύ κακός.
• Δεν ακολουθεί προφορικές οδηγίες και εντολές.
• Αντιστρέφει γράμματα.
ΣΕ ΤΙ ΒΟΗΘΑΕΙ Η ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ;
Οι εργοθεραπευτές βοηθούν τον θεραπευόμενο να συμμετέχει αποτελεσματικά σε δραστηριότητες οι οποίες ανήκουν στην καθημερινή του ζωή ή τροποποιούν το φυσικό του περιβάλλον προκειμένου να υποστηρίξουν τη συμμετοχή τους. Η εργοθεραπεία βοηθάει το άτομο να:
•Συμβάλλει στην αναγνώριση και στον εντοπισμό των δυσκολιών του.
•Αρχίσει το σχολείο με όσο το δυνατόν λιγότερες δυσκολίες.
•Αναπτύξει τη λεπτή του και αδρή του κινητικότητα, να επιτύχει την ενδυνάμωση των μυών του, να βελτιώσει τον προσανατολισμό του στο χώρο, να εξελίξει το παιχνίδι του κτλ.
•Προσφέρει παιχνίδι προκειμένου να κατανοήσει και να αναπτύξεις βασικές έννοιες όπως οι χωρικές, χρονικές, χρώματα, σχήματα καθώς και δεξιότητες όπως γνωστικές, γραφή, λεπτή και αδρή κίνηση και άλλα.
•Ξεπεράσει φόβους και να αναπτύξει το αίσθημα της αυτοπεποίθησης μέσα από δραστηριότητες.
•Ενισχύσει την τυπική ανάπτυξη.
•Αναπτύξει κοινωνικές δεξιότητες που έχουν ως αποτέλεσμα τη συμμετοχή του παιδιού με τον καλύτερο τρόπο στο προσωπικό και κοινωνικό περιβάλλον.