Λογοθεραπεία

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ;

Η Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη η οποία ασχολείται με διαταραχές λόγου, φωνής, ομιλίας αλλά και μάσησης – κατάποσης. Οι διαταραχές μπορεί να είναι είτε νευρολογικές είτε εξελικτικές ή λειτουργικές. Αποσκοπεί στην ανάπτυξη της εξωλεκτικής και λεκτικής επικοινωνίας, την «καθαριότητα» της ομιλίας και της φωνής αλλά και στην παραγωγή λόγου των βαρήκοων. 

ΠΟΤΕ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ; 

Η ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας σε κάθε παιδί είναι διαφορετική με αποτέλεσμα η διαδικασία να καθίστανται πολύπλοκη. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να υπάρχει μεγάλη απόκλιση απ’ τα αναπτυξιακά στάδια. 

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΛΟΓΟΥ

Στις διαταραχές λόγου περιλαμβάνονται:

• Διαταραχές άρθρωσης 
• Διαταραχές ρυθμού της ομιλίας
• Μερικές ή ολικές διαταραχές προφορικής έκφρασης
• Φωνητικές δυσκολίες
• Δυσκολίες κατανόησης και έκφρασης 
• Γραμματικές / συντακτικές δυσκολίες 
• Διαταραχές γραφής / ανάγνωσης

ΠΟΤΕ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΑΠΕΥΘΥΝΘΕΙΤΕ ΣΕ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗ;

Η καλή λεκτική επικοινωνία με τους γύρω εξελίσσει την συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη ενός παιδιού. Πρέπει να σημειωθεί πως πολλά ψυχολογικά προβλήματα παρουσιάζονται με δυσκολίες στο λόγο και την ομιλία. Παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην επικοινωνία, το λόγο και την ομιλία δεν εμφανίζουν απαραίτητα όλα τα παραπάνω. Καλό θα ήταν όμως να λάβετε υπόψη τα ακόλουθα:

• Το παιδί έχει μονότονη φωνή, πολύ δυνατή ή πολύ σιγανή και η χροιά δεν αντιστοιχεί με την ηλικία του.
• Παρουσιάζει δυσκολία στο να ξεκινήσει μια φράση ή επαναλαμβάνει συλλαβές ή λέξεις. Στην προκειμένη περίπτωση μπορεί να μιλάμε για τραυλισμό, εάν το παιδί έχει αυτή την εικόνα για περισσότερους από έξι μήνες. 
• Ξαφνικά και εντελώς απότομα σταματά να μιλά ή η ομιλία και ο λόγος του αντί να βελτιώνονται, χειροτερεύουν. 
• Δεν ανταποκρίνεται σε ήχους και δεν δείχνει σημεία επικοινωνίας με το περιβάλλον. 
• Επαναλαμβάνει κινήσεις μονότονες με το σώμα του, το κεφάλι και τα άκρα. 
• Παρουσιάζει εμμονές ή ασχολείται με ιδιόρρυθμο τρόπο με διάφορα αντικείμενα ή τα παιχνίδια του. 
• Δεν ανταποκρίνεται στις προσπάθειες σας να επικοινωνήσετε μαζί του, δεν κατανοεί πάντα αυτό που του λέτε ή δεν ακολουθεί σωστά τις οδηγίες που του δίνετε. 
• Οι απαντήσεις που δίνει είναι πολλές φορές άσχετες με την ερώτηση που του κάνατε. 
• Παρουσιάζει δυσκολία στην εκμάθηση καθημερινής ρουτίνας.
• Το επίπεδο της ομιλίας του παιδιού στους τομείς λεξιλογίου, έκφρασης ή και άρθρωσης διαφέρει σημαντικά από εκείνο των συνομηλίκων του.